Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Optimalizace rozvozu imobilních klientů
Maříková, Eliška ; Skočdopolová, Veronika (vedoucí práce) ; Fábry, Jan (oponent)
Distribuční úlohy patří v dnešní době k jednomu z nejvíce využívaných matematických modelů v běžném životě. Můžeme se s nimi setkat při rozvozu zásilek či přepravě osob. V této práci se zabývám aplikací distribučních modelů a jejich modifikací na problém převozu zdravotně hendikepovaných, konkrétně nalezením trasy pro převoz zákazníků z výchozího do cílového místa při dodržení kapacit vozidel s následným rozšířením o časová okna a s další modifikací v podobě nalezení cest, kdy dochází k převozu zákazníka z cílového místa zpět do výchozího místa. K nalezení optimálního řešení je v bakalářské práci využito kombinace úloh obchodního cestujícího a rozvozní úlohy. Model je aplikován na reálná data získaná od firmy Societa o. p. s., která je jednou z hlavních společností, které poskytují služby imobilním osobám. Pro výpočet optimálního řešení bylo použito softwaru MPL.
Application of optimizing models in milk products distribution
Hanko, Filip ; Fábry, Jan (vedoucí práce) ; Skočdopolová, Veronika (oponent)
Bakalářská práce se zaobírá distribucí mléčných výrobků značky SABI do maloobchodních prodejen společnosti MILK AGRO, spol s.r.o., které jsou soustředěné v městě Prešov. Cílem je optimalizovat rozvoz zboží tak, aby byly minimalizované náklady na distribuci. Zároveň musí být kompletně splněné požadavky odběratelů a nepřekročené kapacity vozidel. Problém rozvozu výrobků ze skladu do jednotlivých poboček je řešený formou modelu Rozvozního problému v programe MPL. V tomto případě je potřebné vzít do úvahy i specifikum v podobě heterogenního vozového parku, jelikož firma disponuje vozidly s rozdílnou kapacitou. Praktická část obsahuje porovnání výšky nákladů na rozvoz v případě vozidel s jednotlivými kapacitami, respektive samotnou aplikací Rozvozního problému s heterogenním vozovým parkem a časovými okny na daný konkrétní problém. Po interpretaci jsou nalezené výsledky porovnané se systémem distribuce, který firma využívá v realitě.
Optimalizace tras při rozvozu zásilek
Ptáčková, Michaela ; Borovička, Adam (vedoucí práce) ; Čížek, Ondřej (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou optimalizace tras při rozvozu zásilek. Tuto problematiku je možno řešit na základě úlohy obchodního cestujícího, jejíž matematický a ekonomický model, včetně jejich modifikací, je představen v teoretické části práce. Tyto úlohy lze řešit pomocí exaktních metod, heuristických a metaheuristických algoritmů. V teoretické části je popsána úloha obchodního cestujícího, úloha obchodního cestujícího s časovými okny, úloha obchodního cestujícího s více časovými okny a dynamická úloha obchodního cestujícího včetně možností jejich řešení. V praktické části nalezneme aplikaci úloh na reálný příklad z praxe, kdy hledáme nejkratší možné trasy pro řidiče společnosti PPL CZ s. r. o. za různých předpokladů. Řešení je získáváno pomocí řešitele Gurobi v rámci modelovacího systému MPL for Windows. V závěru práce jsou výsledky shrnuty a vzájemně porovnány jednotlivé modely.
Heuristické metody řešení zobecněných rozvozních úloh
Kalendovský, Jan ; Fábry, Jan (vedoucí práce) ; Pelikán, Jan (oponent)
Cílem diplomové práce je navrhnout a popsat heuristickou metodu pro nalezení suboptimálního systému okruhů ve zobecněné rozvozní úloze s časovými okny a s jednotkovými náklady proměnlivými v čase. Navržená metoda vychází z Clarkeovy-Wrightovy metody výhodnotsních čísel pro standardní rozvozní úlohu. Dále se diplomová práce zabývá algoritmem pro vylepšení stávajícího řešení prostřednictvím sestavení optimálního harmonogramu jízdy na každém okruhu v rámci nalezeného suboptimálního systému okruhů.
Plánování rozvozu finanční hotovosti do směnáren pomocí rozvozní úlohy s časovými okny
Mouchová, Denisa ; Skočdopolová, Veronika (vedoucí práce) ; Fábry, Jan (oponent)
Tato práce se zabývá aplikací rozvozní úlohy s časovými okny na reálný případ. Nejprve je rozvozní úloha zařazena do operačního výzkumu a okružních úloh. Dále je popsána základní úloha rozvozu, rozvozní úloha s více vozidly a jejich rozšíření o časová okna. Přiblíženy jsou také některé heuristické metody pro řešení okružních úloh a postup pro metodu nejbližšího souseda. Další část je pak zaměřena na samotnou aplikaci rozvozní úlohy. Tato část začíná představením společnosti zabývající se směnárenskou činností a přiblížení situace, kde jsou formulována zadání od této společnosti. Jde celkem o tři zadání. Dvě se týkají optimalizace rozvozu finanční hotovosti na pobočky, přičemž druhá optimalizace je rozšířena o možnost poslání balíku místo vlastního rozvozu. Ve třetím zadání jde o určení výhodnosti přestavby automobilů společnosti na pohonný plyn. Tato zadání jsou následně řešena a výsledky komentovány.
Režimy doručování zásilek v kurýrních a přepravních společnostech
Hradecký, Ondřej ; Fábry, Jan (vedoucí práce) ; Borovička, Adam (oponent)
Jen v České republice existuje obrovské množství různých přepravních a kurýrních společností. Každá z nich nabízí svým zákazníkům možnost posílat různé druhy zásilek na místa nacházející se skoro kdekoliv, ať už v naší republice či jinde na světě. Tato práce je rozdělena na dvě hlavní části. V té první jsou teoreticky popsány dva modely distribučních úloh, jež jsou z hlediska přepravních a kurýrních služeb relevantní. Po tomto teoretickém popisu následuje přiblížení modelů realitě tak, že jsou jejich jednotlivé části popsány na konkrétních situacích u dvou různých společností. V druhé části je uveden krátký přehled kurýrních a přepravních společností a u nich je proveden detailnější rozbor režimů, které může zákazník volit při přepravě zásilek. Je zmíněna například mezinárodní společnost DHL, dále PPL, Česká pošta a závěrem také EPS. U obou částí práce je kladen velký důraz na popis časových oken a penalizací s nimi spojených.
Aplikace heuristických metod na rozvozní úlohu s časovými okny
Chytrá, Alena ; Fábry, Jan (vedoucí práce) ; Pelikán, Jan (oponent)
Práce je ukázkou využití rozvozní úlohy s časovými okny a jejího řešení heuristickým postupem v praxi. Popisuje teoretická východiska celočíselných modelů, matematické formulace rozvozních úloh s jedním a více vozidly, s časovými okny a dále některé heuristiky pro rozvozní úlohy. V praktické části je řešena rozvozní úloha s časovými okny pomocí heuristiky nejbližšího souseda. Podle zadání firmy je naplánován rozvoz zboží po Praze. V závěru je srovnání současného stavu a nalezeného řešení, které ukazuje na přínos využití popsaných metod.
Dynamické okružní a rozvozní úlohy
Fábry, Jan ; Pelikán, Jan (vedoucí práce) ; Brezina, Ivan (oponent) ; Zimmermann, Karel (oponent)
Současné konkurenční prostředí nutí distribuční firmy zajišťovat bezprostřední obsluhu svých zákazníků. Zatímco statická verze okružních a rozvozních úloh nepřipouští možnost akceptovat dodatečné požadavky zákazníků, dynamická verze umožňuje dispečerovi měnit naplánované trasy vozidel, jakmile se objeví nový požadavek. Pro řešení dynamických úloh jsou navrženy optimalizační matematické modely a heuristické vkládací algoritmy. V některých úlohách jsou zahrnuty podmínky s časovými okny. V práci jsou analyzovány speciální distribuční úlohy: dynamická úloha kurýrní služby, dynamická úloha obchodního cestujícího s apriorní informací a dynamická rozvozní úloha s dělenou dodávkou. Řešení většiny úloh je demonstrováno na vygenerovaných datech za použití programu LINGO jako řešitele a VBA v MS Excel jako uživatelského rozhraní a výstupního prostředí. Jsou prezentovány výsledky počítačových experimentů.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.